Tekstgrootte

  • Home
  • Onze School
    • Visie
    • Team
    • Schoolgids
    • Protocollen
    • Inspectie
    • Scholen op de kaart
    • Bestuur PCSV
    • Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • Onderwijs
    • Identiteit
    • School en Veiligheid
    • Ons onderwijs
    • Cultuuronderwijs
    • Zorg rondom kinderen
    • Kwaliteit en ontwikkeling
    • Communicatie
    • Burgerschapsvorming en sociale integratie
    • Levelwerk en leerlijnen
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
    • Vacatures
  • Ouders
    • Ouderportaal en Communicatieplatform
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad, denktank en groepsouders
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Oudertevredenheid
    • Klachten
  • Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Tussenschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
    • Leerplicht, verlof en verzuim
    • Luizencontrole
  • Aanmelden
    • Kennismakingsgesprek en rondleiding
    • Aanmelden nieuwe leerling
    • Aanmelden lidmaatschap PCSV
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Contactformulier
Identiteit
School en Veiligheid
Uitdagend Aanbod
Zorg rondom kinderen

  • Identiteit
  • School en Veiligheid
  • Ons onderwijs
  • Cultuuronderwijs
  • Zorg rondom kinderen
  • Kwaliteit en ontwikkeling
  • Communicatie
  • Burgerschapsvorming en sociale integratie
  • Levelwerk en leerlijnen

Burgerschapsvorming en sociale integratie

Burgerschap brengt jonge burgers de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. De Fortengensschool brengt haar leerlingen bij dat zij deel uitmaken van een pluriforme gemeenschap en het besef dat iedereen daaraan een actieve bijdrage moet leveren. Daarbij gaat het niet alleen om kennis, maar ook om oefening, de school is de aangewezen ‘oefenplek’ om samen te leren leven met anderen.

Drie kernbegrippen identiteit, democratie en participatie staan daarin bij ons centraal.

Identiteit

Alle vakken dragen bij aan het realiseren van actief burgerschap en sociale integratie. Het vak godsdienstige vorming neemt hierin een bijzondere plaats in. Het vertellen van de Bijbelverhalen is een krachtig instrument om belangrijke levensvragen en levenshoudingen met de kinderen te bespreken. Kinderen ervaren dat religieuze opvattingen voor mensen een belangrijke bron kunnen vormen om het eigen leven in te richten. Vanuit die eigen ervaring wordt kinderen geleerd respectvol om te gaan met mensen met een ander geloof.

identiteit

Democratie

Kinderen zijn nieuwsgierig en vervullen nu en straks taken en rollen waarop ze via het onderwijs worden voorbereid zoals die van burger in een democratische rechtsstaat. Op de Fortgensschool beseffen we dat een democratie kwetsbaar is en alleen kan bestaan als iedereen zijn of haar steentje wil bijdragen. Dat besef moet worden bijgebracht en in de houding in de praktijk worden geleerd. We geven op de volgende manier inhoud aan die opdracht: 

  • Leerlingen worden aan het begin van het schooljaar betrokken bij het opstellen van de groepsregels. 
  • Het bureau HALT verzorgt ieder jaar lessen in groep 8.
  • In de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, kennis der natuur oriënteren leerlingen zich op de natuurlijke omgeving en op verschijnselen die zich daar voordoen. Ze leren betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen. In de bovenbouw wordt Nederlandse en Europese staatsinrichting onderwezen en staat de rol van de burger op het lesprogramma.
  • In groep 5, 6, 7 en 8 hebben we de methode Nieuwsbegrip voor begrijpend lezen. Iedere week wordt in de lesstof een belangrijk nieuwsthema besproken.

Democratie

Participatie

Met burgerschapsvorming leren wij onze leerlingen elkaar te helpen en er te zijn voor anderen in de vorm van; 

  • Zending: we zamelen geld in voor noden van mensen dichtbij en ver weg;
  • we helpen elkaar door samenwerkend leren en bij activiteiten als het tutorlezen, een maatjesproject waarbij oudere leerlingen startende lezers helpen; 
  • oudere leerlingen worden waar mogelijk ingezet om jongere leerlingen te helpen;
  • we maken gebruik van speciale lespakketten en excursies om leerlingen te leren duurzame keuzes te maken;
  • we dagen leerlingen uit hun eigen bijdrage aan de school te leveren door aan het sociale, sportieve en culturele leven van de Fortgensschool tijdens sporttoernooien, feestdagen, jaaropeningen en -sluitingen en in de culturele workshops en excursies; 
  • In Kwink, onze methode voor Sociaal Emotioneel Leren, worden de drie domeinen van burgerschapsvorming in de lessen uitgewerkt. 

Participatie
 

Snel naar

Aanmelden

Visie

Schoolgids

Agenda

Onze School Visie Team Schoolgids Protocollen Inspectie Scholen op de kaart Bestuur PCSV Algemene Verordening Gegevensbescherming
Onderwijs Identiteit School en Veiligheid Ons onderwijs Cultuuronderwijs Zorg rondom kinderen Kwaliteit en ontwikkeling Communicatie Burgerschapsvorming en sociale integratie Levelwerk en leerlijnen
Actueel Nieuws Agenda Vacatures
Ouders Ouderportaal en Communicatieplatform Medezeggenschapsraad Ouderraad, denktank en groepsouders Vrijwillige ouderbijdrage Oudertevredenheid Klachten
Praktisch Schooltijden Vakanties en vrije dagen Tussenschoolse opvang Buitenschoolse opvang Leerplicht, verlof en verzuim Luizencontrole
Aanmelden Kennismakingsgesprek en rondleiding Aanmelden nieuwe leerling Aanmelden lidmaatschap PCSV
Contact Contactgegevens Contactformulier
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools