Oudertevredenheid

Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van ons onderwijs maken we gebruik van Parnassys, een instrument voor kwaliteitszorg dat voldoet aan de wensen die de overheid stelt, dat aansluit bij het toetsingskader van de onderwijsinspectie en daarnaast een uitstekend systeem biedt voor zelfevaluatie. Naast de mening van leerlingen wordt de mening van ouders gevraagd in een oudertevredenheidspeiling. Daarnaast denken we na over ons onderwijs met een denktank van ouders en een leerlingeraad van leerlingen.

De meest recente uitslagen van de oudertevredenheidspeiling en de leerlingtevredenheidspeiling vindt u op de webiste van Scholen op de kaart

Klachtenbeleid

Onze school hecht aan een goede hantering van de klachtenregeling en een goede toegankelijkheid voor personen die onvrede ervaren. Wij zien een klacht als een kans om de organisatie verder te verbeteren of om duidelijk te maken waar onze grenzen liggen. Daarom zullen we in eerste instantie altijd proberen een probleem intern op te lossen.

Een klacht is een kans om de organisatie verder te verbeteren en om grenzen aan te geven

Er zijn veel betrokkenen bij een schoolorganisatie: leerlingen, ouders, medewerkers, directie, stagiaires, enz. In die intensieve communicatie kan er wel eens iets mis gaan. Onze school hecht eraan zoveel als mogelijk de normale wegen te bewandelen om in goed overleg misverstanden of ongenoegen weg te nemen. Het gaat dus om een een goed sociaal verkeer. Partijen mogen nimmer de indruk krijgen te worden gemanipuleerd. Problemen dienen bij voorkeur op de juiste plek en waar mogelijk laagdrempelig te worden opgelost. Dat kan vaak in goede samenspraak tussen ouder en leerkracht worden opgelost. 

Vertrouwenspersoon

In een geval van (vermeend) machtsmisbruik kunt u terecht bij een van de vertrouwenspersonen van onze school; Lisette Bollen (lisette.bollen@fortgens.pcsv.nl) of Lieslotte Adriaans (lieselotte.adriaans@fortgens.pcsv.nl). Zij zal naar uw verhaal luisteren (deze gesprekken zijn vertrouwelijk) en bespreken welke stappen ondernomen zouden kunnen worden. De vertrouwenspersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de school. Deze is aangesteld door ons schoolbestuur en werkzaam voor alle basisscholen die onder dit bestuur vallen.

Externe vertrouwenspersoon

De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk.

GGD Hollands Midden Secretariaat PZJ, telefoon: 088-2542384, e-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl

Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht officieel ingediend bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt dan de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. De PCSV heeft zich aangesloten bij:

Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Postbus 82324
2508 EH Den Haag

Tel: 070-3861697
E-mail: info@gcbo.nl.

Coördinator GCBO: mevr. Mr. A. Melis – Gröllers. 

Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs 

De vertrouwensinspecteur adviseert en ondersteunt leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen bij klachten rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie en ernstig fysiek of geestelijk geweld. Bij een vermoeden van seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Ook voor vragen of meldingen over discriminatie en radicalisering kunt u terecht bij de vertrouwensinspecteur.

De vertrouwensinspecteur is alleen voor vertrouwenskwesties tijdens kantooruren bereikbaar op tel. nr. 0900-1113111.