Tekstgrootte
Werken aan de kwaliteit van een school vergt een voortdurende inspanning van alle betrokkenen bij onze basisschool. Worden de goede ‘dingen’ gedaan en worden die goed gedaan? Stellen we de juiste vragen en zoeken we op de juiste wijze naar de antwoorden? Deze vragen en antwoorden doen er toe. Ze vormen het hart van het kwaliteitsbeleid en zijn daarmee de motor achter schoolontwikkeling.
Werken aan kwaliteit betekent o.a. toets gegevens analyseren om deze te verbinden aan realistische, maar ambitieuze streefdoelen en zo vorm en inhoud geven aan een ontwikkel- en verbetercultuur van de school. Werken aan kwaliteitsverbetering betekent ook voortdurend communiceren met je omgeving. In gesprek zijn met de ouders, goed luisteren naar de leerlingen, op de hoogte zijn van de maatschappelijke veranderingen en weet hebben van nieuwe inzichten en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Een school die professionele leer-gemeenschap wil zijn zal actief de balans zoeken tussen het consolideren van dat wat goed en waardevol is en het ontwikkelen van nieuw beleid.
De kwaliteit van onderwijs wordt voor een belangrijk deel bepaald door de mensen die er werken. Zij zorgen ervoor dat de materialen en de lesboeken zinvol worden gebruikt. Voortdurende scholing van het team is daarom essentieel. Dit gebeurt zowel door het volgen van individuele cursussen en studiedagen, als door middel van het ‘met en van elkaar leren’ in teamscholing, maatjesleren en in collegiale consultatie.We leiden ook mensen op tot leerkracht en onderwijsassistent, dat vinden we belangrijk. We inspireren mensen en laten ons inspireren door hen.
We bewaken de kwaliteit van ons onderwijs door te werken met landelijk genormeerde toetsen voor onze leerlingen. De toetsen uit het Cito-leerlingvolgsysteem vormen een betrouwbaar instrument om resultaatgericht te werken.
Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van ons onderwijs maken we gebruik van Integraal, een instrument voor kwaliteitszorg dat voldoet aan de wensen die de overheid stelt, dat aansluit bij het toetsingskader van de onderwijsinspectie en daarnaast een uitstekend systeem biedt voor zelfevaluatie.
De leerling- en oudertevredenheidspeilingen geven ons nog meer inzicht. Daarnaast evalueren we het onderwijs in een klankbordgroep van ouders. We maken ook gebruik van diagnose-instrumenten die zijn ontwikkeld door de inspectie of het samenwerkingsverband ‘Passend Primair Onderwijs Leiden’.