Tekstgrootte
Op de Fortgensschool bieden we thematisch onderwijs volgens de werkwijze van IPC
Hoe werkt dat in de praktijk?
We nemen als voorbeeld de unit ‘Chocolade’. Bij het vak kunstzinnige vorming ontwerpen de kinderen een verpakking. Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Uit welk werelddeel komt chocolade eigenlijk? En hoe hebben we chocolade ontdekt? Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal. Is chocolade eigenlijk gezond? En bij aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien. Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.
We willen "rijk" onderwijs bieden aan onze leerlingen en hebben daarom vakleerkrachten voor muziek, kleuterdans, gym en techniek. Tevens zoeken we de samenwerking met bijvoorbeeld Technolab, musea, natuureducatie en het kunstgebouw en kiezen activiteiten passend bij onze thema's.
Op de Fortgensschool werken we voor veel vakken vanuit leerlijnen. Dat betekent dat we met kinderen werken aan specifieke doelen. Als kinderen meer of andere leerstof nodig hebben om een doel te behalen kunnen we daarin voorzien. Voor kinderen die een doel snel behalen kunnen we extra of andere uitdagingen bieden. Zo bieden we iedere leerling de kans om tegen zijn frustratieniveau aan te kunnen lopen om zodoende te leren leren.
Ons uitgangspunt bij de kleuters is: Leren door spelen in een rijke leeromgeving. Spelen is voor het jonge kind de meest effectieve wijze om tot ontwikkeling te komen.
Dit vraagt om een onderwijsaanbod dat de natuurlijke nieuwsgierigheid en explotatiebehoefte prikkelt. In de kleuterbouw werken we met het programma van IEYC. In verschillende thema’s bieden we de kinderen een rijke speelleeromgeving die hen prikkelt en hun nieuwsgierigheid uitdaagt. De leerkracht sluit aan bij het spel en observeert de kinderen om ze verder te helpen in de ontwikkeling.
Binnen de verschillende thema’s komen alle ontwikkelingsgebieden aanbod: taalontwikkeling, rekenontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie / burgerschap, bewegingsonderwijs, drama, muziek, beeldende vorming en de motorische ontwikkeling.
We werken met gemengde klassen in de kleutergroepen. In een kleutergroep zitten dus kinderen van groep 1 en 2 door elkaar. Onze visie daarop is:
1. Jonge kinderen komen nu ook in aanraking met activiteiten voor oudere kinderen en pikken daar toch ongemerkt al veel van op.
2. Bij kinderen is het niet zo dat ze bij alles op een niveau functioneren het zogenaamd bij hun leeftijd zou passen. Sommige jongsten kunnen al dingen doen die (theoretisch) bedoeld zijn voor oudste kleuters en andersom. Op deze manier is het beter mogelijk kinderen onderwijs te bieden dat aansluit bij hun behoefte en dat is anders dan onderwijs dat bedacht is voor een bepaalde leeftijd. Men heeft nu meer kindgerichte mogelijkheden dan bij een leerstofjaarklassensysteem.
3. Voor de sociale ontwikkeling is het ervaringsaanbod nu ruim. Jongsten leren om te gaan met oudsten en andersom en oudsten leren ook om jongsten te helpen en met hen rekening te houden.
Wij gebruiken voor rekenen de methode Wereld in Getallen, WIG 5. Daarnaast gebruiken we de leskisten van Met Sprongen Vooruit. Al onze leerkrachten hebben hiervoor een cursus gevolgd zodat zij de uitdagende materialen goed kunnen combineren met onze lesmethode. Verwerking van de methode gebeurt veelal de software van Gynzy op de chromebook. Alle kinderen van groep 3 t/m 8 beschikken over een eigen chromebook of ipad.
Sinds 2015 werken we in alle klassen met de toepassingsgerichte taal- en spellingsmethode Staal. Ieder leerjaar wordt gewerkt aan acht thema's waar ongeveer vier weken aan wordt gewerkt. De eerste twee weken wordt de nieuwe leerstof aangeleerd en ingeoefend. Daarna volgen de toepassingsweken met als resultaat een presenteerbaar of publiceerbaar product. Het leerproces wordt ondersteund met uitstekend digitaal oefenmateriaal. De verwerking van de taallessen gebeurd in schriften, mondeling en via presentaties. De verwerking van Spelling gebeurt op de chromebooks en/of ipads.
In groep 3 wordt officieel een start gemaakt met het leren lezen. Wij gebruiken daar de methode Lijn 3 voor. Het technisch lezen, begrijpend lezen, spreken en luisteren, spelling en de ontwikkeling van een uitgebreide woordenschat zijn belangrijke pijlers van deze methode. Vanaf groep 4 werken we met de methode Blink. Deze methode bestaat uit een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen.
Daarnaast is elke klas lid van de bibliotheek en wordt er veel aandacht besteed aan tutorlezen. Dan wordt er samen met een tutor, een leerling uit groep 7 of 8, een kwartier per dag onder begeleiding één op één gelezen. Dit gebeurt drie of vier dagen in de week, gedurende een periode van 10 weken.
Begrijpend lezen doen we door te werken met teksten die passen binnen het thema. Zo zijn kinderen op een betekenisvolle manier bezig met het opdoen van vaardigheden voor begrijpend lezen.
Wij zijn als school ook trots op al onze activiteiten rondom de Kinderboekenweek met onze jaarlijkse en goedbezochte kinderboekenstand.
We maken gebruik van de methode Take it easy. Ze doorlopen de methode via thematische filmpjes, leuke clips en prikkelende opdrachten. Tjjdens de les kan de leerkracht, via het digibord, de take ie easy-teachers inzetten. Dit zijn native speakers die met hun correcte uitspraak en enthousiasme op een originele wijze de Engelse taal weten over te brengen op de leerlingen. De leerlingen krijgen ook al engels in de kleutergroepen vanuit de methode Kleuterplein, zo maken ze al spelenderwijs kennis met het leren van de taal.
De kinderen leren vanaf de kleuters om om te gaan met computers. In groep 6 worden er lessen typevaardigheid aangeboden. In groep 7 is er een lessenserie over mediawijsheid. Elk kind beschikt vanaf groep 3 over een eigen device. Deze worden bij verschillende vakken ingezet. Al onze methodes maken gebruik van ondersteunende software voor het digitale schoolbord en voor de leerlingen voor het inoefenen van de lesstof. Er is ook software die leerlingen thuis de mogelijkheid geeft om extra te oefenen.
Alle kinderen van de Fortgensschool behalen hun EHBO-diploma en hebben de kans om een typediploma te behalen in groep 6.
De Fortgensschool doet mee aan "De Week van de Lentekriebels". Dit is een nationale projectweek voor het speciaal- en basisonderwijs en vindt plaats in de tweede of derde week van maart. Dit is meestal rond 21 maart (begin van de lente). De projectweek is een leuke manier en een goed begin om schoolbreed aandacht te geven aan relationele en seksuele vorming.
Wat is het belang van relationele en seksuele vorming?
De relationele en seksuele vormingslessen dragen eraan bij dat kinderen een positief zelfbeeld en vaardigheden ontwikkelen op het gebied van weerbaarheid, relaties en seksualiteit. Aandacht voor deze thema’s op jonge leeftijd zorgt er ook voor dat kinderen en jongeren geen of minder risico’s nemen wanneer ze gaan experimenteren met seksuele relaties. Relationele en seksuele vorming binnen het speciaal- en basisonderwijs omvat meer dan alleen informatie over lichamelijke veranderingen en/of voortplanting. Het gaat ook over vriendschap, liefde, relaties en omgangsregels. Daarom past deze vorming goed binnen alle groepen. Scholen zijn sinds 2012 verplicht om aandacht te besteden vanuit de kerndoelen: leerlingen moeten leren om respectvol om te gaan met seksualiteit en seksuele diversiteit.